Van meet af aan hebben wij dit omvangrijke programma van ca. 13000 m2 niet als één volume willen opvatten, maar opgedeeld in een aantal volumes. Volumes die min of meer corresponderen met een bestuursvleugel, een hal en een raadszaal, en een vleugel voor de ambtelijke diensten. Door deze achter elkaar te plaatsen heeft de bezoeker de ervaring door de bestuursvleugel heen naar binnen te dringen om de hal met de raadszaal te bereiken, die in de schoot van de twee hoofdvolumes ligt. Trap en lift zijn met opzet hier eveneens tussen geplaatst om met een hoger, verticaal element de afstand tussen de voorste drie en achterste vijf bouwlagen zichtbaar te maken. Dit, grootste, bouwdeel vlijt zich als het ware in een S-vorm tegen de bestuurdersvleugel aan, waardoor het visueel korter lijkt dan het in werkelijkheid is (125 m), hetgeen niet alleen van buiten
zichtbaar is, maar ook vooral binnen in de gangen. De gevels zijn opgetrokken uit plinten van grijs graniet met witgepleisterde vlakken daarboven. Het pleisterwerk hangt als het ware voor de vensters van de begane grond. Om lekstrepen van onderdorpels te beperken, maar vooral ook om de S-bocht van het hoofdvolume te versterken, zijn onder en boven de ramen doorlopende dorpels als een soort sierlijsten aangebracht.
In de door dag- en kunstlicht helder verlichte interieurs overheersen natuursteen vloeren in de publieke ruimten, witte wanden, blank hout, groen tapijt, donkergroene kozijnen en gepolijst roestvrijstaal.
Van meet af aan hebben wij dit omvangrijke programma van ca. 13000 m2 niet als één volume willen opvatten, maar opgedeeld in een aantal volumes. Volumes die min of meer corresponderen met een bestuursvleugel, een hal en een raadszaal, en een vleugel voor de ambtelijke diensten. Door deze achter elkaar te plaatsen heeft de bezoeker de ervaring door de bestuursvleugel heen naar binnen te dringen om de hal met de raadszaal te bereiken, die in de schoot van de twee hoofdvolumes ligt. Trap en lift zijn met opzet hier eveneens tussen geplaatst om met een hoger, verticaal
element de afstand tussen de voorste drie en achterste vijf bouwlagen zichtbaar te maken. Dit, grootste, bouwdeel vlijt zich als het ware in een S-vorm tegen de bestuurdersvleugel aan, waardoor het visueel korter lijkt dan het in werkelijkheid is (125 m), hetgeen niet alleen van buiten zichtbaar is, maar ook vooral binnen in de gangen. In de door dag- en kunstlicht helder verlichte interieurs overheersen natuursteen vloeren in de publieke ruimten, witte wanden, blank hout, groen tapijt, donkergroene kozijnen en gepolijst roestvrijstaal.